رئيس التحرير: عادل صبري 02:00 صباحاً | الجمعة 29 مارس 2024 م | 19 رمضان 1445 هـ | الـقـاهـره °

فيديو| نجوم الفن يدعمون طلاب الثانوية العامة على طريقتهم

فيديو| نجوم الفن يدعمون طلاب الثانوية العامة على طريقتهم

ميديا

نجوم الفن يدعمون طلاب الثانوية العامة على طريقتهم

فيديو| نجوم الفن يدعمون طلاب الثانوية العامة على طريقتهم

محمد الوكيل 22 يونيو 2020 10:21

حرص عدد من نجوم الفن، على توجيه رسائل دعم وتشجيع لطلاب الثانوية العامة، بسبب إجراء الامتحانات وسط أجواء متوترة في ظل الإجراءات الاحترازية بسبب فيروس كورونا المستجد.

 

وقال الفنان أحمد زاهر، في مقطع فيديو عبر حسابه بـ"انستجرام": "أبنائي فلذات أكبادي طلبة وطالبات الثانوية العامة، مبدئيًا ربنا معاكم وهيعينكم بإذن الله، مساطركم وأقلامكم ومذاكرتكم وكمامتكم وكحولكم، متفكروش في كورونا خالص، عقلكم في راسكم".

 

وأضاف: "ركزوا وإن شاء الله ربنا الحارس، من توكل على الله فهو حسبه، إن شاء الله هتنجحوا، إن شاء الله محدش هيتصاب، خلوا بالكم محدش يقلع الكمامات، مصر كلها بتدعيلكم".

أما الفنان أحمد حلمي، فحرص على استخدام الطريقة الكوميدية، حيث قال في مقطع فيديو له: "بما إننا هنتكلم عن الثانوية العامة، فمفيش حد أحسن مني يتكلم عنها لإني كنت خبرة، وسقطت فيها 3 سنين، أنا كنت بسقط لأني كنت ببقى خايف من الامتحان، السنة الوحيدة اللي مكنتش خايف من الامتحان سقطت بردو، السنة الوحيدة اللي مسقطتش فيها هي اللي مكنتش خايف فيها من الامتحان بجد".

وبدوره شارك الفنان صلاح عبد الله، متابعيه، عبر حسابه الرسمي بموقع التدوين المصغر "تويتر"، مقطع فيديو من فيلم الثلاثة يشتغلونها، وقال: "ركزوا في القُبة وربنا معاكم ياولادي".

أما الفنان سامح حسين، فنشر مشهدًا من مسلسل"اللص والكتاب" وعلق: "كل أمنياتى لإخواتي طلبة الثانوية بالنجاح والتوفيق يارب، وماتعملوش زى شيكو مدريد".

ووجه الفنان هاني رمزي، رسالة دعم لطلاب الثانوية العامة، قائلاً: "‏ربنا مع كل طلبة الثانوية العامة وإن شاء الله الامتحانات تعدي على خير والكل ينجح".

ومن ناحية أخرى، استعاد الفنان أحمد صلاح السعدني، موقفًا حدث له في أول أيام امتحانات الثانوية العامة، حيث قال عبر حسابه بـ"فيسبوك": "أول يوم امتحان ثانوية عامة كان لغة عربية الساعه ٩ صباحًا، مدرسة جمال عبد الناصر، صحيت ٩ إلا خمسة في بيتنا أحمد عرابي المهندسين، على أمي بتنفضني على السرير زي ما بتنفض السجادة في الشباك".

 

وتابع: "نزلت بالبيجاما تقريبًا ونزلت معايا ومحضرالي سندوتشات وصلنا المدرسه ٩ وربع لقينا البوابة مقفولة أمي شبكتلي ونطيت من فوق السور على صوت بتاع الأمن بينده عندك يا ابني".

 

وأضاف السعدني: "عليا سبرنت مو صلاح أو على أيامها ياسر ريان (الجناح الطائر) جري في المدرسة كلها بتوه بتاع الأمن زي مطاردات سلام يا صاحبي وصلت اللجنة وبوس أيادي عشان يدخلوني وامتحن وبعد الامتحان وقفنا عند كشك قدام المدرسة بنسمع شريط عمرو دياب كان لسة نازل أغنية مش هضعف وروحت أمي كانت عاملالي بطاطس محمرة كلتها ونمت".

 

واختتم: "أمي موققتش عند المدرسة تستناني والحمدلله نجحت بتفوق يعني الوقفة بره مش بتفرق يا والدي ويا والدتي روحوا البيت وادعوا من قلبكوا وإن شاء الله أبنائكم هيتفوقوا زيي ويجيبوا ٢٥/٥٠".

امتحانات الثانوية العامة 2020
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان