رئيس التحرير: عادل صبري 07:00 مساءً | الخميس 28 مارس 2024 م | 18 رمضان 1445 هـ | الـقـاهـره °

فيديو| «الناس بتخاف تسلم».. رامي جمال يكشف معاناته من مرض البهاق

فيديو| «الناس بتخاف تسلم».. رامي جمال يكشف معاناته  من مرض البهاق

ميديا

رامي جمال

فيديو| «الناس بتخاف تسلم».. رامي جمال يكشف معاناته من مرض البهاق

سارة القصاص 11 نوفمبر 2019 11:33

كشف المطرب الشاب رامي جمال عن تفاصيل إصابته بمرض البهاق، ومعاناته بسبب ظهور هذا المرض على جسده.

 

وكتب عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "انستجرام"، "الحمد لله الذي أحبني فابتلاني، وقدرني علي الصبر، من فترة ظهرت بقع بيضاء في جسمي، وبالكشف عرفت إنه البهاق، وجربت أنواع علاج كتير ودكاترة كتير ومفيش فايدة، رضيت وسلمت أمري لله علشان عرفت إن الزعل بيزوده، وكفاية شغلانتي وصعوبتها والقلق الدائم من المستقبل".

 

 

 

رامي جمال يفكر في الاعتزال

 

وسرد رامي معاناته مع المرض قائلا :"فعلا بقي بيزيد لدرجة لفتت نظر ناس كتير، اللي بقي يقولي هتتعامل إزاي وأنت فنان، واللي يخاف يسلم، واللي يسألني هو ده معدي، أنا بقالي سنه فعلًا لو عندي حفلة أو تصویر بتعب على ما أشوف طريقة أخفيه بيها لدرجة خلت ناس تقولي شوف بيزنس تاني اعمله علشان الناس مش هتقبلك كده".

 

وتابع: "فكرت في كلامهم بصراحة، ولقيت إن عندي حلين، یا فعلا شكرا لحد كده على الشغلانة دي رغم حبي ليها وعدم معرفتي بغيرها، یا إما مش هداريه تاني وتقبلوني بيه".

 

واختتم كلامه "ارحموا كل اللي ربنا ابتلاهم بيه من نظرة إنه شكله غريب، الحمد لله على نعمة الأهل لأنهم الوحيدين اللي بيقبلوا الواحد زي ما هو، طولت عليكم بس قلت أشرككم في حياة فنان".

 

 

 

زينة :ياريت نحاول يكون في قلوبنا رحمة

وتفاعلت الفنانة زينة مع خبر إصابة رامي جمال بالبوها وكتبت"انسان محترم ربنا يعفوا عنك ...للاسف احنا في دنيا مابترحمش والنَّاس بقت صعبه ياريت نحاول يكون في قلوبنا رحمة".

 

وتابعت "انت انسان موهوب يمكن أنا ماتشرفتش بمعرفتك بس قلبي معاك واوعي تفكر تتهزم ده مرض عادي وربنا يعفوا عنك وقول الحمد لله والنَّاس الرحيمة كتير واعتبرني من اهلك والإنسان بموهبته واحترامه وأخلاقه وبس".

 

 

ما هو مرض البهاق؟

هو مرض جلدي يحدث بسبب فقدان لون الجلد الطبيعي وظهور بقع بيضاء اللون ،

يحدث بسبب موت أو توقف عمل الخلايا الصبغية.

 

وقد يرجع الاصابة بهذا المرض إلى مشكلة في الجهاز المناعي، ولا يعد المرض معديًا؛ حيث يؤثر في جميع أنواع البشرة؛ لكن قد يكون أكثر وضوحًا في ذوي البشرة الداكنة.

 

لا توجد طريقة لتحديد ما إذا كان البهاق سوف ينتشر أو يظل محصورة في مكان واحد.

 

 

 

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان