رئيس التحرير: عادل صبري 01:41 صباحاً | الجمعة 19 أبريل 2024 م | 10 شوال 1445 هـ | الـقـاهـره °

رومانسية أبيض وأسود .. استمتع بأغاني عيد الحب

رومانسية أبيض وأسود .. استمتع بأغاني عيد الحب

ميديا

أغاني عيد الحب

رومانسية أبيض وأسود .. استمتع بأغاني عيد الحب

سارة القصاص 14 فبراير 2020 13:23

يحتفل العالم  اليوم 14 فبراير 2020 بعيد الحب،وفي رحلة زمنية نعود بها إلى رومانسية "زمان"، نقدم أغاني الحب الخالدة لاشهر نجوم الطرب.

 

وبين أغاني زمن الأبيض والأسود، نستمتع  بمراحل الحب منذ البدايات إلى وصفه، عذابه، وسعادته من خلال هذه الأعمال :

 

أول مرة تحب 

 

إذا كنت تعيش حالة الحب لأول مرة ، فلا تفوت الاستمتاع إلى العندليب عبد الحليم حافظ، في أغنية "أول مرة تحب يا قلبي" التي قدمها في فيلم "الوسادة الخالية.

 

 

ومن كلمات الأغنية "أوّل مرّة تحب يا قلبي..وأوّل يوم اتهنّى..ياما على نار الحب قالولي..ولقيتها من الجنّة..أوّل مرّة تحب يا قلبي..وأوّل يوم اتهنّى..ياما على نار الحب قالولي..ولقيتها من الجنّة"، والأغنية من تلحين منير مراد.

 

 

 

ما يكونش ده

 

وتصف الدلوعة شادية حالة الحب في أغنيتها "ما يكونش ده"  من  فيلم "انت حبيبي"  قائلة "ما يكونش ده اللي اسمه الهوى.. اللي مالوش في الكون دوا..يا هنا اللي بيه قلبه انكوى..ايه ياترى يا هل ترى مالي كده متغيرة..قلبي انخطف لوني اتقطف..معرفش ليه متحيرة".

 

 

 

عاشقة وغلبانة

 

وعن عذاب الحب تغني الصبوحة "عاشقة وغلبانة " لترد على كل من قال لها توبي عن الحب بكلمات "محمد حمزة" وألحان "بليغ حمدي".

 

ومن كلمات الأغنية "بيقولولي توبي توبي توبي توبي..زاي بس ازاي تتوبي ياعيني ازاي..عاشقه وغلبانه والنبي

مقدرش افوته والنبي..دا انا كل حته في توبي دايبه..دايبه في هوا محبوبي".

 

أنت عمري

 

تغوص أم كلثوم في بحر الحب بأغنيها وكلمات أغانيها فعلى سبيل المثال نهيم معها عشقا عندما تغني "أنت عمري" قائلة" اللى شفته قبل ما تشوفك عنيه..عمر ضايع يحسبوه إزاي عليّ..انت عمري اللى ابتدي بنورك صباحه..قد ايه من عمري قبلك راح وعدّى..يا حبيبي قد ايه من عمري راح..ولا شاف القلب قبلك فرحة واحدة".

 

 

عيون القلب

 

ولا نتسطيع أن ننسى نجاة الصغيرة وهي تصف رؤية القلب المختلفة للحب  بكلمات من "عبد الرحمن الأبنودي" وألحان" محمد الموجي".

 

وتغني "وانا رمشى ماداق النوم .. وهوا عيونه تشبع نوم..روح يانوم من عين حبيبى .. روح يانوم..حبيبي .. حبيبي و اه من حبيبي..عليه احلى ابتسامه ..لما بتضحك عيونه .. بقول يالله السلامة..لما يسلم عليا .. ولا يقولي كلام".

 

 

جميل جمال

 

ويصف فريد الأطرش الحبيبة بكلمات "مأمون الشناوي" والحانه "جميل جمال مالوش مثال ..... ولا فى الخيال صدق اللى قال..زي الغزال جميل جمال..ليه الدنيا جميلة وحلوة وانت معايا ".

 

 

 

شحات الغرام

 

الحب وتأثيره جعل المطرب "محمد فوزي"  يتسول الغرام  قائلا "شحات ومد أيديه وكسر خاطره حرام..حدفه الهوا هنا ليه..طالب تحنوا عليه يامحسنين الغرام..ونحن قول لى بأيه..أرموا له نظره ولا أبتسامه" والأغنية كانت من فيلم "ورد الغرام".

 

 

طاير يا هوا

 

الأغنية الخالدة حتى الآن "طاير يا هوا"  للفنان محمد رشدي من الحان بليغ حميدي وتأليف محمد حمزة، من كلماتها "طاير يا هوا طاير على المينا..رايح ياهوا تخبر أهلينا..قصة الهوى وتفتن علينا..عارف يا هوا ايه الحكاية".

 

 

 

بتونس بيك

 

تغني الفنانة الراحلة عن ونس الحب من كلمات "عمر بطيشه" والحان "صلاح الشرنوبي" من خلال أغنيتها التي لاتنسى "بتونس بيك".

 

 من كلمات الأغنية "تونس بيك وانت معايا..بتونس بيك وبلاقي في قربك دنيايا..لما تقرب انا بتونس بيك..ولما بتبعد انا بتونس بيك..وخيالك بيكون ويايا ويايا..وان جاه صوتك صوتك بيونسني..وهواك في البعد بيحرسني".

 

 

 

 

 

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان