رئيس التحرير: عادل صبري 02:58 صباحاً | السبت 20 أبريل 2024 م | 11 شوال 1445 هـ | الـقـاهـره °

تامر أبو عرب يهاجم علي عبدالعال: انت موظف عند الشعب اللي بيدفعلك المرتب

تامر أبو عرب يهاجم علي عبدالعال: انت موظف عند الشعب اللي بيدفعلك المرتب

ميديا

تامر أبو عرب

تامر أبو عرب يهاجم علي عبدالعال: انت موظف عند الشعب اللي بيدفعلك المرتب

طارق عزام 28 فبراير 2017 15:49

هاجم الإعلامي والكاتب، تامر أبو عرب، رئيس مجلس النواب، علي عبدالعال، على خلفية إسقاطه لعضوية النائب محمد أنور عصمت السادات، بالإضافة لتطاول "عبدالعال" على صحيفة "الأهرام".

 

وكتب "أبو عرب" عبر حسابه الشخصي على موقع "فيس بوك": "الصول عبعال أهان جريدة الأهرام اللي يوم واحد في تاريخها أهم منه بكتييير وقالك "بتهاجم البرلمان رغم أننا بنصرف عليها"، الصول عبعال أسقط عضوية أنور السادات علشان بيعمل بيانات فيها نقد لأداء البرلمان، الصول عبعال منع صحفية برلمانية اسمها رنا ممدوح من دخول المجلس رغم انها معتمدة ومعاها كارنيه علشان تغطياتها الصحفية بتشوه البرلمان، الصول عبعال بلغ عن شاب اسمه خالد هيكل كان مندوب لأحد النواب في المجلس وحبسه علشان بينتقده وينتقد البرلمان علي الفيس بوك".


وتابع تامر: "الصول عبعال فاهم إنه جاي يركب عربيات ويتعمل له مواكب وتشريفات ويتطبل له بس، فاكر إن انتقاده إهانة للدولة المصرية ومؤسساتها، يا حضرة الصول انت موظف عند الناس اللي بيدفعوا لك مرتبك ويشتروا لك عربياتك ويبنوا لك فيلا تستريح فيها في العاصمة الجديدة، ومن حق الناس دول ينتقدوك ويحاسبوك ويذنبوك كمان من غير ده ما يمس شعرة في كبرياء الدولة المصرية، اللي مفيش إهانة ليها الحقيقة أكبر من وجودك في منصب زي ده".

 

 

وأعلن رئيس مجلس النواب، علي عبدالعال، أمس الإثنين، عن سقوط عضوية النائب محمد أنور السادات من البرلمان وخلو مقعد دائرة مركزي شرطة تلا والشهداء في محافظة المنوفية.

وقال عبد العال بعد انتهاء التصويت على قرار إسقاط العضوية عن النائب الذي أوصت به لجنة الشئون التشريعية والدستورية، "وافق 468 عضوا وبالتالي توافرت الأغلبية اللازمة وهي ثلثي الأعضاء، وتغيب 112 عضو، والرافضين 8 أعضاء وأعلن خلو مكان السادات في الدائرة الرابع مركزي شرطة تلا والشهداء محافظة المنوفية".
 

وفي الجلسة البرلمانية ذاتها، هاجم على عبدالعال مؤسسة "الأهرام"، بعد انتقادها لأداء البرلمان، قائلاً: "احنا اللى بنصرف عليها ولا تحقق عائد"، مؤكدًا على أن الأهرام  لا تدار برؤية إيجابية، مشيرا إلى أن قانون الهيئات الإعلامية سيرى النور قريبا وسيحسم موقف الإدارة بها. 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان