رئيس التحرير: عادل صبري 05:00 صباحاً | الاثنين 13 يوليو 2020 م | 22 ذو القعدة 1441 هـ | الـقـاهـره °

بالفيديو..قبل ساعات من الحكم.. مواطنون: مبارك براءة

بالفيديو..قبل ساعات من الحكم.. مواطنون: مبارك براءة

أخبار مصر

مبارك ونجلاه فى القفص

بالفيديو..قبل ساعات من الحكم.. مواطنون: مبارك براءة

نورا ناصر 26 سبتمبر 2014 17:29

قبل ساعات من النطق بالحكم على الرئيس المخلوع حسنى مبارك، ونجليه، ووزير داخليته حبيب العادلى، و6 من مساعديه، فى تهم قتل المتظاهرين، والفساد المالى والإدارى، فإن حالة من التشاؤم سيطرت على عدد كبير من المواطنين، وذلك لتوقعهم النطق بحكم البراءة.

حسين البربرى "شاب" يقول متهكما: "أنا بتوقع البراءة.. كدا وخلاص هو الراجل معملشى حاجة وكان مظلوم.. وإحنا اللى كنا ظالمين.. وهياخد براءة من غير ليه".

رمزى الدمرداش "محاسب" توقع حكم البراءة لمبارك، "منذ بداية تلك المحاكمات وهو متوقع حكم البراءة، ويرجع السبب لأنه تتم محاكمة مبارك على قتل المتظاهرين فقط". مؤكدا أنه لابد من محاسبته على ثلاثين عاما من الظلم، والقهر، والفساد، فى الزراعة والصناعة، والتعليم، وشباب طالع جاهل لا يدرك شيئا عن وطنه".

وقال سيد عبودة: "توقعاتى هيخرج براءة علشان مفيش أدلة تدينه كمستندات، احنا عملنا الثورة علشان كان فى فساد مش من الباب للطاق، لما يخرج أحمد عز، وحسنى مبارك، وجمال مبارك، ورجال النظام، امال احنا عملنا الثورة ليه كلمة "ثورة شعب" يعنى ايه يعنى شعب مكتظ ومخنوق، الشعب مش قادر يتنفس لما نقعد 20 سنة مرتباتنا لا تكفى أولادنا، نلاقى فى الآخر توقعات عكس مطالبنا يبقى سمك لبن تمر هندى".

ومن ناحية أخرى، أعرب "عبده عطا" عن سخطه تجاه القضاء المصرى، قائلا: إنجازاته فى الفساد والسرقة والرشوة تخطت كل الحدود، والقضاء المصرى ليس عادلا، وأنا لا أستطيع أن أتوقع شيئا لأن قضاءنا قضاء عشوائى، محاكمة مبارك مر عليها 3 سنوات فماذا فعل القضاء المصرى".

واتفق معه مصطفى عبدالمعين، مؤكدا أن الرئيس المخلوع مبارك يحاكم محاكمة افتراضية مش محاكمة عادلة، "أتوقع الحكم بالبراءة 100%، لأننا نستاهل كل شر، ولو فى حكم هيصدر سيكون من نصيب الشعب اللى نزل الميادين، إحنا غلطانين علشان نمنا 30 سنة لكن فى ناس فاقت وفى ناس مصرة على أننا ننام معاهم".

وأخيرا قال عماد ناجى: "براءة لأن من بداية المحاكمة وحتى الآن هم برءوا مبارك من زمان قوى لا فى نيابة ولا فى قضاء، هى مسرحية اتفرجنا عليها والنهاية براءة احنا معملنشى ثورة دا كان فيلم اتعمل وخلاص نهايته اتعرفت ورجعت ريمه لعاداتها القديمة".

اقرأ أيضا:

حريات المحامين تختصم قاضى محاكمة القرن

مبارك">تيار ينايرمبارك">: نسعى لتوحيد الثوار والسياسين ضد نظام مبارك

مبارك-الحل-وآخرون-يترحمون-على-أيامه">بالفيديومبارك-الحل-وآخرون-يترحمون-على-أيامه">.. مواطنونمبارك-الحل-وآخرون-يترحمون-على-أيامه">: إعدام مبارك الحلمبارك-الحل-وآخرون-يترحمون-على-أيامه">.. وآخرون يترحمون على أيامه

قوى ثورية: 27 سبتمبر عودة الثورة للميادين


 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان