رئيس التحرير: عادل صبري 09:43 صباحاً | الاثنين 06 أبريل 2020 م | 12 شعبان 1441 هـ | الـقـاهـره °

فيديو .. أم تروي معاناة فقدان ابنها خلال فض "رابعة"

فيديو .. أم تروي معاناة فقدان ابنها خلال فض "رابعة"

كتب - أحمد علاء 19 أكتوبر 2013 16:29

 
روت والدة محمد خضر، أحد مفقودي فض اعتصام "رابعة العدوية"، لفضائية "الجزيرة مباشر مصر"، تفاصيل فقدان نجلها بدأتها بالإثناء على شكبة الجزيرة الفضائية ودورها "الحيادي" في تغطية الأحداث بمصر.
 
قالت السيدة إن محمد تعرض للاختفاء منذ الرابع عشر من أغسطس الماضي، حيث تلقى والده أخر مكالمة منه عند الساعة الثامنة صباحاً، موضحةً أنه طالب والده بضرورة إنهاء المكالمة مع بدء قوات الأمن بالهجوم على المعتصمين باستخدام الطلقات الحية.
 
وأضافت : بعد اختفاء محمد ذهبنا لكافة المستشفيات وثلاجات الجثث لغاية ما روحنا مشرحة زينهم وعملنا تحليل "dna" وطلبوا مننا ننتظر فترة من 10 أيام إلى أسبوعين لحين إعداد نتيجة التحليل وقالولنا لو مش اتصلنا حاولوا أنتو تتصلوا بينا وتعرفوا نتيجة التحليل.
 
وتابعت : طبعاً المشرحة مش سألت فينا ولما روحنا قالوا احنا قلنا هنتصل بيكم وأنتم عارفين إن المشرحة فيها جثث كتير واحنا هنبقى نتصل بيكم وكل شوية على الحال ده ومش عارفين هما بيعملوا فينا كده ليه يعني هنلاقيها منين ولا منين هما بيحاسبونا زي ما يكون ولادنا هما اللى بيقتلوا مش بيموتوا.
 
وترصد : أملنا في ربنا كبير رغم تعنت سلطة الانقلاب العسكري الغاشم اللى اغتصبت الحكم من رئيس شرعي منتخب وهما بيحاولوا يأدبونا إنان مش عرفنا نربي ابننا كويس بدليل أنه أجرم وراح رابعة العدوية ورغم كده حاولنا برضه وروحنا السجون كلها من أبو زعبل وطرة ومفيش نتيجة وبنحاول دلوقتي نشوف أماكن تانية.
 
وكشفت السيدة عن أن أسرتها بدأت اتصالات مع أهالي من كانوا مفقودين قبل أن يتم عثور ذويهم عليهم، لمحاولة الوصول إلى مستجدات لإمكانية الوصول إلى المفقودين.
 
شاهد الفيديو :

http://www.youtube.com/watch?v=P_GhlKskEPM&feature=youtu.be

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان

    اعلان